Sunday 20 March 2016

Odlingssäsong 2016 har börjat!

Nu har jag planerat hur jag ska använda min lott under kommande säsong. Planeringen gjorde jag återigen med hjälpa av GrowVeg garden planner. Verktyget är bra för att skaffa sig en översikt över hur man kan disponera sin odlingsyta.

Jämfört med förra året har det blivit några förändringar.
2015


 Det största uppenbara skillnaden är att jag till gräsplätten längst upp i planen. I verkligheten har den alltid funnits men inte använts som odlingsyta. I år ska jag plantera 2 humle plantor och alla vintersquash på bland gräset och lupinerna som också växer där.


2016

Jag vill gärna tillämpa någon form av växtföljd och byta därför bädden som de olika växtfamiljerna få plats i. Kålväxterna byter plats med majs/squash. Lökväxter får en egen bädd precis som bönorna. Längs till höger blir det mest drivcikoria, ringblommor, persilja och fänkål.

Förutom GardenPlanner använder jag numera även min egen såkalender. Det gör det enklare att schemalägga arbeten.

No comments:

Post a Comment